Jednou z vÄ›cÃ, které se u nás žáci v autoÅ¡kole uÄÃ, je Å™azenÃ. Prakticky v žádném uÄebnÃm vozidle nenarazÃte na automatickou pÅ™evodovku. Argumentuje se tÃm, že je možné pomÄ›rnÄ› lehce pÅ™ejÃt z manuálu na automatiku, avÅ¡ak opaÄnÄ› je to mnohem nároÄnÄ›jÅ¡Ã.
Â
Â
Je pravdou, že manuál má své výhody. Máme dÃky nÄ›mu nad vozem lepÅ¡Ã kontrolu a umožňuje nám si také podle potÅ™eby napÅ™Ãklad podÅ™adit, což se v nÄ›kterých situacÃch může rozhodnÄ› hodit. Nenà vÅ¡ak pochyb o tom, že automatika je zvláštÄ› pro mladé, nezkuÅ¡ené Å™idiÄe jednoduÅ¡Å¡Ã. A právÄ› v tom je rozdÃl mezi ÄŒeskou republikou a Spojenými státy Americkými. V každé zemi totiž majà k výuce Å™Ãzenà jiný pÅ™Ãstup.
Â
ZatÃmco u nás se můžete uÄit Å™Ãdit pouze v autoÅ¡kole pod dozorem kvalifikovaného instruktora ve speciálnÄ› vybaveném autÄ›, a to až poté, co absolvujete alespoň základnà Äást teoretické průpravy, v USA tomu tak nenÃ. Zde se uÄÃte Å™Ãdit od rodiÄů Äi přátel, a to v jejich automobilu. Ti vám pak samozÅ™ejmÄ› nejsou schopni vÅ¡e tak kvalitnÄ› vysvÄ›tlit, ani vás tak dobÅ™e pÅ™ipravit na ostrý provoz.
Â
Â
Také je tu fakt, že zatÃmco u nás můžete Å™idiÄský průkaz na klasický osobnà automobil zÃskat až v osmnácti letech, v USA je to již od patnácti. Jediné, co musÃte udÄ›lat, je absolvovat test a zkuÅ¡ebnà jÃzdu. A ani jedno nenà na takové úrovni, na jakou jsme zvyklà u nás. Pro pÅ™Ãklad, neznajà tam tÅ™eba pravidlo pravé ruky, což je nÄ›co, co se u nás hustà již pÅ™i prvnÃch hodinách teorie.
Â
Je tedy jasné, že Å™Ãdit pro nÄ› bude těžšÃ, než pro jejich Äeské kolegy. Nenà tedy divu, že ponÄ›kud tápou také v řazenÃ. ChtÃt po nich, aby zvládali i manuálnà pÅ™evodovku, je v mnoha pÅ™Ãpadech pÅ™ÃliÅ¡. NamÃsto toho preferujà tu manuálnÃ, která je pÅ™eci jen jednoduÅ¡Å¡Ã. A z jejich pohledu je to i pochopitelné. ZvláštÄ› když si uvÄ›domÃme, že v USA jsou jak Å¡irÅ¡Ã a podstatnÄ› rovnÄ›jÅ¡Ã silnice, tak i vÄ›tÅ¡Ã auta. Automatika jim tam zkrátka dostaÄuje.