Asi vÅ¡ichni vÃme, že pravidla silniÄnÃho provozu proÅ¡ly letoÅ¡nÃho roku mnoha zmÄ›nami. A jednou z nich je i to, že nynà je možné zÃskat Å™idiÄský průkaz skupiny B již ve vÄ›ku 17 let. DÅ™Ãve k tomu bylo nutné dosaženà plnoletosti, to se vÅ¡ak s nástupem letoÅ¡nÃho roku zmÄ›nilo. Je vÅ¡ak jasné, že právÄ› toto naÅ™Ãzenà vzbudilo pomÄ›rnÄ› dost kontroverzÃ.
Â
Mnoho lidà je pÅ™esvÄ›dÄeno, že takto mladý ÄlovÄ›k jeÅ¡tÄ› nenà dostateÄnÄ› vyspÄ›lý k tomu, aby mohl Å™Ãdit vůz. NavÃc je zde také fakt, že v tomto vÄ›ku v naÅ¡Ã republice nejsme ani plnÄ› trestnÄ›-právnÄ› odpovÄ›dni, a jsme považováni stále za mladistvé. Jak je tedy možné, že ÄlovÄ›k, který sám nemůže podepsat závažnÄ›jÅ¡Ã smlouvy, může Å™Ãdit auto, což je pro jeho okolà podstatnÄ› nebezpeÄnÄ›jÅ¡Ã? A jak se bude postupovat v pÅ™ÃpadÄ›, že způsobà nehodu?
Â
Â
Zde je potÅ™eba pÅ™iznat, že i na toto zákon myslel. Proto je pÅ™idána podmÃnka, že takto mladý ÄlovÄ›k nesmà jezdit sám, nýbrž pouze v doprovodu dospÄ›lého ÄlovÄ›ka, který také vlastnà pÅ™ÃsluÅ¡ný typ Å™idiÄského průkazu. To se může na prvnà pohled zdát jako pomÄ›rnÄ› dobrá pojistka, avÅ¡ak když se nad tÃm zamyslÃme, zjistÃme, že tomu tak nenÃ.
Â
V prvnà řadÄ› nenà specifikováno, jak starý má onen „mentor“ být. Je tedy docela dobÅ™e možné, že jako doprovod bude na sedadle spolujezdce osmnáctiletý kamarád s mokrým Å™idiÄákem v kapse. A ten s nejvÄ›tÅ¡Ã pravdÄ›podobnostà nebude mÃt ten zrovna nejlepÅ¡Ã vliv.
Â
Â
DalÅ¡Ãm problémem je, že onen mentor toho v pÅ™ÃpadÄ› krizové situace pÅ™ÃliÅ¡ nenadÄ›lá. Běžný vůz totiž nenà jako sedadlo autoÅ¡koly, kde i spolujezdec má vlastnà pedály. Tady může pouze Å™Ãkat, co má Å™idiÄ dÄ›lat, ovÅ¡em to, zda ten se tÄ›mito radami bude Å™Ãdit, je otázka jiná.
Â
SamozÅ™ejmÄ›, je jeÅ¡tÄ› brzy na to, abychom skuteÄnÄ› mohli vidÄ›t důsledky tohoto naÅ™ÃzenÃ. Bude potÅ™eba dlouhodobÄ›jÅ¡Ãho pozorovánÃ, abychom vidÄ›li, zda poÄet dopravnÃch nehod nÄ›jak výraznÄ› stoupl. Zda tomu tak bude Äi nikoliv, ukáže pouze budoucnost.